Het diëtistisch consult

Motivational Interviewing (MI)

6. Open vragen

Open vragen zetten ‘de deur open’. Ze geven de cliënt meer ruimte om te reageren en zijn verhaal te doen, terwijl de diëtist de mogelijkheid heeft om te luisteren en te observeren.

 

Open vragen beginnen met:

  • Wat…?
  • Hoe…?
  • Waar…?
  • Wanneer…?
  • Waarom…?

6a. Formuleren van open vragen

 

Formuleer zoveel mogelijk open vragen die passen bij een gesprek waarin MI wordt toegepast en bij het proces verbinden.


6b. Formuleren van open vragen

 

Formuleer zoveel mogelijk open vragen die passen bij een gesprek waarin MI wordt toegepast en bij het proces focussen.


6c. Formuleren van open vragen

 

Formuleer zoveel mogelijk open vragen die passen:

  • bij een gesprek waarin Motivational Interviewing (MI) wordt toegepast en
  • bij het proces van oproepen (ontlokken).

6d. Formuleren van open vragen

 

Formuleer zoveel mogelijk open vragen die passen:

  • bij een gesprek waarin MI wordt toegepast en
  • bij het procesvan plannen.

7. Vormen van verandertaal

Verandertaal is taalgebruik, uitgesproken door de cliënt, dat tot zelfmotivatie leidt. Het is belangrijk om verandertaal te herkennen en vervolgens positief te bekrachtigen en te versterken. Er zijn verschillende vormen van verandertaal.

7. Herkennen van verandertaal

 

Hieronder volgen een aantal uitspraken (voorbeelden van verandertaal) en de verschillende vormen van verandertaal. Sleep ieder uitspraak naar de bijbehorende vorm van verandertaal.

 

Een voorbeeld:

De uitspraak 'Ik heb 's avonds niet gesnackt' is een voorbeeld van de verandertaal: stappen zetten.

Vorm van verandertaal: Redenen

Vorm van verandertaal: Behoefte, noodzaak

Vorm van verandertaal: Commitmenttaal

Vorm van verandertaal: Mogelijkheden

Vorm van verandertaal: Wens, verlangen

Uitspraak : "Ik wil wel meer bewegen."
Uitspraak: "Misschien zou ik minder vaak de auto moeten pakken."
Uitspraak: "Het zou me meer energie kunnen geven."
Uitspraak: "Dit kan zo niet langer."
Uitspraak: "Dat beloof ik."

8. Reflectief luisteren

Reflectief luisteren

Reflectief luisteren is ingaan op wat de cliënt vertelt. Je geeft hiermee (selectief) terug wat je hebt gehoord of denkt dat de cliënt bedoelt te zeggen of non-verbaal uitdrukt.

Binnen MI worden verschillende soorten reflecties onderscheiden:

 

Eenvoudige reflecties:

  • Herhalen
  • Herformuleren

 

Complexe reflectie:

  • Parafraseren
  • Gevoelsreflectie

8a.

Pas de diverse reflectievormen toe op onderstaande uitspraak.

 

‘Ik ben eerder al een aantal keer bij verschillende diëtisten geweest. Het heeft helemaal niet geholpen. Uiteindelijk ben ik geen gram afgevallen, iedere keer kwam ik aan. Ik denk dat dit gewicht gewoon bij me past.’


8b.

Pas de diverse reflectievormen toe op onderstaande uitspraak.

 

'Ik vind meer drinken erg moeilijk, ik zie er als een berg tegenop om meer water te gaan drinken.'


Tip: deze website werkt wel op systemen met een smal scherm zoals een smartphone, maar je kunt hem beter gebruiken op een computer of tablet.

Hint: this website does work on a smartphone screen, but we recommend that you use a computer or tablet.